Voorbereidingen......

1 oktober 2018 - Zwijndrecht, Nederland

Leuk dat je hier bent, dat je deze reisblog wilt gaan volgen/ lezen! De reis is nog niet begonnen, maar er is al genoeg te vertellen vooraf. Dank voor je belangstelling voor ons en voor Little Blue Sheep! Logo van Little Blue Sheep

Het lijkt echt te gaan gebeuren, yes!!: we (Marnix en Karin) gaan naar China voor tien dagen! Het vliegtuig en het hotel zijn geboekt, we zijn bezig afspraken te maken met mensen over onze tijd in Chengdu. Ja, we gaan weer naar Chengdu, voor de derde keer. Was de vorige keer het ontmoeten van Michiel de belangrijkste reden om naar Chengdu te gaan, nu ligt dat anders. Hij woont nu in de VS....Onze belangrijkste reden nu is dat we de banden met Blue Sheep willen aantrekken!

Blue Sheep...een 'Craft and gift shop' zoals ze het zelf noemen, is een organisatie in Chengdu die twee doelen heeft: het verkopen van handwerk en het ondersteunen bij nood.

Het eerste doel is het runnen van een winkel met een koffiehoek, waar Blue Sheep tijdens een Fairgetalenteerde ambachtsmensen uit achtergebleven gebieden, of kunstenaars die beperkt worden door ziekte, armoede en/ of handicaps hun producten kunnen verkopen en zo meer mensen bereiken dan ze zelf voor elkaar zouden krijgen. Veel traditionele producten worden gemaakt door etnische minderheidsgroepen, zoals de Miao. De opbrengst van de verkoop komt ten goede aan de ambachtslieden en hun gemeenschap. Deze producenten krijgen een eerlijke prijs voor hun handwerk én het verkopen van hun producten zorgt er ook voor dat hun traditionele Chinese handwerk blijft bestaan. In de winkel kun je heerlijke koffie, thee en zelfgemaakt ijs nuttigen!

Het tweede doel van Blue Sheep is om de winst die gemaakt wordt ten goede te laten komen aan producenten of hun gemeenschappen in tijden van nood. Blue Sheep kan bijvoorbeeld bij een aardbeving ondersteunen met voedsel, beddengoed, zonne-verlichting en eerste hulpuitrusting. Daarnaast heeft Blue Sheep boeren na een aardbeving met overstroming geholpen door hen konijnen te leveren om mee te fokken, er zijn boeken geleverd voor een gemeenschappelijke bibliotheek en er zijn beurzen verstrekt voor het onderwijs aan arme studenten. Blue Sheep heeft geholpen om slaapzalen, keukens en toiletten te bouwen voor scholen voor etnische minderheden in China.

Sinds december 2014 zijn wij betrokken geraakt bij Blue Sheep en zo is Little Blue Sheep ontstaan. We kwamen in Chengdu toen min of meer 'toevallig' in contact met één van de drijvende krachten achter Blue Sheep, Rachel Pinniger. Deze ruim 70 jaar oude dame heeft 40 jaar in Azië gewerkt als arts en is sinds haar pensioen actief met Blue Sheep. Dat doet zij samen met een heel aantal Chinese medewerkers. Rachel (Ray) vertelde ons toen over Blue Sheep, wij zagen de prachtige producten en omdat we er nogal van onder de indruk waren wilden we graag helpen. Dat kon zeker, zei zij, als wij nou eens in Nederland spulletjes zouden gaan verkopen. En zo geschiedde.....De ene plastic krat met sieraden, Little Blue Sheep in Nederlandtassen, eetstokjes, etui's, etc is nu een slaapkamertje vol met producten geworden van Blue Sheep. Die verkopen we aan bekenden, familie, kerkleden, kennissen, via TWR, op de Markt van Hoop, tijdens presentaties....

Dit werk willen we graag uitbouwen en uitbreiden. Daarom gaan we naar Chengdu, om te praten met de mensen van Blue Sheep hoe we dat kunnen doen. En...ook om te kijken bij verschillende projecten in en buiten Chengdu, om contact te maken met producenten, met hen te spreken, filmbeelden te maken. Het is de bedoeling dat we een trip van een dag of vier gaan maken het platteland op.

Leuk dat je tot zover gelezen hebt! Genoeg voor nu...we hebben genoeg enthousiasme en motivatie om nog meer te vertellen over onze voorbereidingen en plannen. Dat komt!

1. 沙人:
    12 oktober 2018
    Dit is geen schaapachtig verhaal zeg, leuk stukje! Kunnen jullie niet eerder weggaan, want des te sneller komt er een volgende blog :)
  2. Wendy:
    15 oktober 2018
    Erg leuk! Ik volg jullie graag!
  3. Adrie Heuvelman:
    18 oktober 2018
    Leuk en spannend om jullie te volgen. Goede reis!
  4. Little Blue Sheep:
    18 oktober 2018
    Bedankt voor de reacties. Wil je een berichtje krijgen als er een nieuw verhaal is? Meld je dan aan onder ‘mailinglijst‘
  5. Andre en Ria Bakker:
    19 oktober 2018
    Een heel goede reis, en op naar het volgende verhaal. Denken aan jullie