Woensdag 16-10: Van Beijing naar Xining

16 oktober 2019 - Xining, China

Het is hier half 10 ’s avonds. En ‘hier’ is nu in Xining, een plaats op zo’n 2 uur vliegen van Beijing (het zou bijna 3 uur zijn, maar dat viel mee). De hele reis is goed verlopen. Onze dag startte met een wekker die om 6 uur afging. Om 6.30 zaten we al eersten aan het ontbijt. Goede service ook dan al hoor: er lopen altijd wel zo’n 6 mensen rond die allemaal een taak hebben, bv messen en vorken uitdelen aan de Europeanen. Alle aandacht kon naar ons uitgaan. Maar wij waren ook zo weer weg, omdat we onze reis naar Xining gingen beginnen.

Zo’n reis bestaat uit heel wat stapjes. Metrokaart inleveren – tijdelijke metrokaartjes kopen – eindeloze trap afzeulen met koffers (helaas niet overal een roltrap) - treinkaartje kopen – treinreis  - inchecken (gelukkig, de tickets bleken goed te zijn geboekt bij de binnenlandse ticketoffice) – bagagecontrole (oops…koffer moest open omdat ze batterijdingen zagen die ze niet herkenden) – persoonlijke controle (die veel uitgebreider was dan in Amsterdam zaterdag. In onze handbagage hadden we toiletspullen en de dop van de deo ging eraf om eraan te ruiken en ook aan het miniflesje Rituals Shampoo werd geroken (lekker!). Ja, de nekkraag moest zelfs in zijn eentje door de scanner… 😉) en toen zaten we in de wachtruimte met zo’n ruim 300 andere passagiers. Dankbaar dat dat stuk van de reis weer goed was gegaan! Alleen al die passagiers maakten zichtbaar dat we echt naar een ander deel van China gaan. Op 1 andere reiziger na waren het allemaal Chinezen, maar wel uit diverse volken zoals uit Tibet. Qua gezichtsbouw, huidskleur, oogopslag, kleding etc. zijn er heel grote verschillen tussen de inwoners van dit ene (grote..) land.

Kijk, Sheepie was er natuurlijk ook en kijkt hier naar ons vliegtuig….

Sheepie op de luchthaven

De vlucht verliep prima en we landden volgens plan op de luchthaven van Xining, die op zo’n 2000 meter hoogte ligt. Xining ligt in een gebied waar o.a. veel Tibetanen wonen. Het is een stad die in de afgelopen jaren enorm is gegroeid in de breedte en de hoogte… De luchtkwaliteit is hier soms niet zo goed, dat komt niet zozeer door fabrieken, maar door stof dat vanuit genabuurde woestijnen richting de stad waait.

We werden opgehaald door Klaas van Amdo Craft. Klaas en Pia zijn een Nederlands stel die hier 20 jaar geleden begonnen zijn met de organisatie Amdo Craft. Amdo Craft maakt met Tibetaanse handwerkslieden allerlei producten (waarvan je een deel ook vindt in onze Little Blue Sheep winkel; ook in onze webshop op http://www.LittleBlueSheep.nl – einde reclame 😉). Morgen hopen we met Pia op stap te gaan (en met een aantal andere mensen) naar een paar dorpen waar de producten gemaakt worden. Het doel van ons bezoek is om uitgebreid met Klaas en Pia kennis te maken én met het werk van Amdo Craft.

Díe Klaas dus, haalde ons op van de luchthaven met zijn auto. Voor ons comfortabel en een fijne manier om alvast kennis te maken. Na installatie in ons hotel en een rustmoment gingen we met de taxi naar de shop van Amdocraft. Onderweg daarna toe, vlak voor ons hotel, staat een mini-Eiffeltoren en daar hebben we Sheepie natuurlijk even mee laten kennis maken.

Sheepie op de Eiffeltoren 😉

Amdo Craft heeft een mooi ingerichte winkel met heel veel producten. Heel leuk om alvast even in te snuffelen en te kijken wat we mee kunnen gaan nemen…..Vlak bij de winkel zit het kantoor waar we even later Pia ontmoetten, die daar aan het werk was met zo’n 7 medewerkers.  Voor ons leuk om zo in het kloppend hart van Amdo Craft te zijn. Al snel konden we ons ook nog nuttig maken: Karin hielp Pia met het voorbereiden van materiaal dat morgen mee moet op onze reis naar de handwerkslieden. Marnix hielp Klaas met een computerprobleem, wat met een Chineestalige Windows nét wat anders werkt dan thuis … 😉. Wat een heerlijke kennismaking met Amdo Craft!

We gingen eten met Klaas en Pia en hadden meer tijd om te praten over hun en ons gezin en wat ons allen drijft om te doen wat we doen. Na het korte avondeten gingen we met Klaas mee naar een meeting met andere internationale vrienden van hen. Dat was indrukwekkend en gaaf om mee te maken.

Morgen moeten we er al redelijk vroeg uit (alhoewel niet de 6 uur van vanochtend) omdat we om 8 uur vertrekken vanaf het Amdo Craft kantoor. Qua hoogte gaan we nog wel hoger komen dan we nu zitten, maar niet zo hoog als de ruim 4100 die we bij een eerdere reis in de bergen van China mee maakten.

Deze reis loopt tot nu toe heel voorspoedig. Diverse reacties op de site en via privé whatsappjes laten ook al doorschemeren dat ons enthousiasme wel was af te lezen. Voor ons heel gaaf om jullie reacties en vragen te lezen. We reizen met jullie in onze gedachten! Met Mx’ gezondheid blijkt het gelukkig ook goed mogelijk om deze reis te maken. Daar zijn we heel blij mee. Waar mogelijk passen we ons aan qua vervoer, maar soms kan dat niet en dan komen we ook niet voor grote problemen. Aan het einde van Beijing was de energie wel op, maar de verwachting is dat we hier de komende dagen minder hoeven te gaan lopen.

Een vraag gisteren was waarom de Verboden Stad de Verboden Stad heet. Daar is heel veel over te zeggen, maar de kern is dat het een stad in een stad was: het verblijf van vele keizers die er met hun vele vrouwen woonden. Een stad die niet zo open was als vandaag de dag: als je als vrouw om politieke redenen werd toegevoegd aan de vele vrouwen, kon het zijn dat je er ook nooit meer uit kwam. Er zijn hier prachtige films over, dus zoek eens op ‘Forbidden City’ en je vindt heel veel boeken, films etc.

Een andere vraag was of we ons hier echt op ons gemak voelen. Het (misschien rare) antwoord is ‘Ja!’. Wij vinden het beiden erg leuk om te leven (en soms overleven) in deze hectische omgeving met ongelofelijk veel diversiteit en avontuur. We love China! Beter: we houden van de mensen in China. Naar hen gaat ons hart uit. En de ontmoetingen hier, daarmee zijn we heel blij, die vullen ons het meest.

En dan nog over het weer en seizoenen: we zitten hier op hetzelfde halfrond als alle lezers van deze blog, dus het is hier ook herfst. De temperatuur in Beijing lag iets hoger dan we in NL gewend waren. Hier in Xining is het ’s nachts rond 0 en overdag een graad of 13. We zijn erg blij met het mooie weer. Bijna geen regen gehad. We verwachten morgen wel meer herfstkleuren te gaan zien, die waren er in Beijing nog niet.

Het is tijd om deze blog af te ronden.  Wij zijn bijna klaar met de woensdag die voor de meeste blog-lezers nog een groot deel of bijna helemaal moet plaatsvinden. Een mooie dag verder!

1. Andre en Ria Bakker:
    16 oktober 2019
    Weer met plezier gelezen. Andre vraagt elke middag of er al een nieuw verhaal. We genieten met jullie mee. Fijn dat Marnix het kan volhouden. Tot morgen
  2. José:
    16 oktober 2019
    Bedankt voor de uitleg en de tip, veel plezier in Xining. Leuk om weer mensen te ontmoeten die met eenzelfde soort werk bezig zijn.
  3. Henriëtte:
    16 oktober 2019
    Mooi om (samen met Henriëtte) jullie enthousiaste reisverhalen te lezen en de foto’s en video’s te bewonderen.
    Goede en fijne tijd nog in China.
  4. Jan Peter:
    16 oktober 2019
    Leuk om jullie ervaringen te lezen. Geniet ervan!
  5. Mineke de Haan-Berg:
    16 oktober 2019
    Lieve mensen, een goede reis gewenst! Mooi om mee te mogen lezen. Vandaag ook wat Chinese Nederlanders ontmoet bij de tamme kastanje. Ineens zijn ze er - maar ze zijn ook zo weer weg. Een hartelijke groet uit Zwolle
  6. Wilma van Loon:
    16 oktober 2019
    Fijn dat alles zo goed gaat en dat jullie een leuke ontmoeting hebben gehad met Nederlanders. Geniet van deze nieuwe omgeving.
  7. Pap en Mam:
    16 oktober 2019
    Fijn dat ook dit reis gedeelte goed is gegaan.Een fijne dag morgen.
    Liefs Pa en Ma
  8. Wilma en Jan Peter:
    16 oktober 2019
    Prachtig werk Marnix en Karin! Fijn dat Marnix het vol kan houden. Heel benieuwd weer naar het volgende verslag. Geniet ze in het verre China!
  9. Ada Van Leeuwen:
    17 oktober 2019
    Was weer leuk om jullie blog te lezen.
    En de foto's van Sheepie vind ik ook leuk 😊.