Vrijdag 18-10: Een 'rustige' dag in Xining

18 oktober 2019 - Xining, China

Deze blog begint eens niet chronologisch, maar begint bij het einde van de dag. Het is hier 22.38 en we beginnen aan schrijven van de blog, foto’s plaatsen etc. We zijn net door Klaas en Pia bij het hotel afgezet na een heel gezellige afscheidsavond. Een afscheid na een kennismaking van 2 dagen, maar die voelt alsof we elkaar al veel langer kennen. Klaas en Pia hebben ons in deze dagen in de praktijk en met veel verhalen heel goed duidelijk kunnen maken hoe mooi en belangrijk het werk is dat hun organisatie Amdo Craft doet. Zij hebben een heel warm hart voor Tibetanen en daar hebben ze veel over verteld. Het uitgebreid en persoonlijk bijpraten ging vanavond erg gezellig in een restaurant waar je aan de lopende band zat te eten. Dat klinkt natuurlijk verschrikkelijk, maar het is juist heel erg leuk! In het filmpje van vandaag is goed te zien hoe het er aan toe gaat.

Het restaurant bestaat uit 2 langzaam ronddraaiende lopende banden waar iedereen omheen zit met een smal tafelblad voor je. Daar zit per persoon een elektrische kookplaat in waar je een pan op krijgt met een soort soep (veel keuze) die aan de kook is. Op de lopende band komen langzaam schalen met eten voorbij: vlees, groente, vis, noedels, eieren etc. Je kiest uit wat je lekker vindt, pakt een stokje, doet het in de pan en kookt het gaar. Daarna doe je het in een bakje waar andere kruidensaus in zit om het op te eten. Aan het einde van de avond reken je af voor het aantal stokjes dat je gepakt hebt. Was heerlijk en erg gezellig. Wel een 5-sterren actie met stokjes om een klein ei met stokjes uit een kokende pan te halen, in een bakje kruiden te dippen en op te eten 😉. Geen idee waarom dit in Nederland nog niet bestaat. Belangrijker nog dan het heerlijke eten waren de fijne gesprekken die we hadden.

Mx, Pia, Karin, Klaas

Na afloop gingen we volgens een traditie van Klaas en Pia nog even iets super-westers doen: een klein ijsje bij de Burger King halen 😉.

Het restaurant zat in een groot winkelcentrum (lang, breed, hoog en met erg veel verlichting) waar we eerst nog in de grootste boekhandel van China waren geweest. Die verkoopt ook producten van Amdo Craft, dus het woord ‘boek’handel is behoorlijk opgerekt.

Display met artikelen van Amdo Craft in de grote bookshop

Dit was de avond van een dag die we begonnen als een ‘rustige dag’. Mede vanwege Mx’ ziekte gisteren (hoogteziekte), maar ook omdat gisteren sowieso een intensieve dag was. De ochtend hebben we ook echt wel rustig kunnen invullen. Mx ging voorbereiden voor een afspraak in Chengdu, Karin ging er alleen op uit naar een winkelcentrum.

In de supermarkt: veel onbekende groenten en fruit. Links: 冬枣, dongzao. Letterlijk: Winter Jujube

Ze zag onderweg toevallig een Baozi restaurantje waar we konden gaan lunchen. Baozi zijn gestoomde broodjes met vulling. Deze waren erg lekker.

Baozi eten, 1 mandje voor 9 rmb! Lekker!

Onze lerares Chinees had ons getipt dat Baozi een handige manier zijn voor een snelle lunch en dat was het inderdaad. Als je dan na afloop 9 kuai betaalt (dat is ruim een euro) vraag je je wel af hoe ze het zo goedkoop hebben kunnen maken. Als westerling heb je de neiging iets meer te geven omdat het lekker was en 9 kuai gewoon heel weinig geld is, maar dat wordt hier niet geaccepteerd. Wisselgeld laten zitten is er niet bij.

’s Middags gingen we naar de shop en het kantoor van Amdo Craft. Het was heel fijn om daar te zijn. Het personeel dat er werkt is heel vriendelijk en voor ons is het een mooie mogelijkheid een beetje Chinees te oefenen. Pia en Karin  waren bezig met het uitzoeken van artikelen die we meenemen naar Nederland. Klaas en Marnix waren bezig met wat zakelijke onderwerpen en computeruitdagingen. En zo zijn we beiden bezig met dingen die we graag doen en niet graag andersom zouden willen doen.

De shop van Amdo Craft is echt een openbaar toegankelijke winkel. Heel mooi ingericht.

Amdo Craft shop

Het kantoor is eigenlijk veel meer dan kantoor: er liggen veel voorraden, er wordt gewerkt aan het afmaken van artikelen, voorbereiden van materialen en eigenlijk is het ook nog weer een winkel, maar dan voor de wat ‘rare’ inkopers zoals Little Blue Sheep.

In de afgelopen reizen is er een gewoonte ontstaan dat Karin eigenlijk alle inkopen doet als we bij een producent zijn. Niet alleen hebben we vandaag allerlei producten ingekocht die we al in onze winkel hadden, maar er zijn ook diverse nieuwe producten bij gekomen. Mooie kerst-hangers, tasjes, sleutelmapjes en (heel grappig) een muis met catnip, waardoor elke kat er graag mee zal gaan spelen. Leuk voor onze eigen kat Looky, die nu ook eens een cadeautje zal krijgen als weer thuis komen.

We laten heel wat uit Nederland meegebrachte spullen achter bij Klaas en Pia zodat er ruimte in de koffers komt om spullen mee terug te nemen. (Mam, de sjaals werden blij ontvangen. Ze gaan naar nomadenvrouwen, die houden hier erg van, ook van de vrolijke kleuren!).

Pia krijgt sjaals die in Nederland gebreid zijn. Die gaat ze aan nomadenvrouwen geven.

Omdat we naar Chengdu gaan krijgen we en-passant ook nog even wat artikelen mee die juist nu naar Chengdu moeten.

We zijn nu net een week weg uit Nederland, maar het voelt als vele weken. Deze 2 dagen in Xining waren geweldig. De relaties met de mensen, de persoonlijke gesprekken, de mogelijkheid om een inkijkje te krijgen in de praktijk en de achtergrond van het werk van Amdo Craft, het leverde heel veel indrukken en verhalen op die we graag met ons meenemen naar Nederland om te delen met anderen. Wij raken enthousiast en aangestoken door het werk dat we hier zien en dat enthousiasme willen we graag doorgeven aan anderen. De tijd is hier te kort om alles te verwerken wat je hoort, ziet en beleeft. Wij beleven soms ook verschillende dingen en krijgen zoveel verhalen mee dat we zelfs aan elkaar nog niet alles verteld hebben. Veel te verwerken en bij te praten dus! Klaas en Pia laten we hier achter in Xining, maar we hebben een nieuwe broer en zus leren kennen en zijn van hen gaan houden in deze twee dagen.

Morgenochtend vertrekken we naar Chengdu. Dat is een wat kortere vlucht van zo’n 700 km. Chengdu en Xining liggen in aan elkaar grenzende provincies. De vorige vlucht was zo’n 1350 km. vanaf Beijing. We vertrekken hier, maar het voelt niet alsof er een boek dicht gaat. We kwamen hier uit interesse voor het werk van Klaas en Pia in Amdo Craft, maar zijn er nu nog meer door aangestoken. 4 dankbare mensen namen zonet afscheid, maar in het verlangen naar een vervolg.

Behalve de foto's hierboven vind je onder het menu 'foto's' een album met veel meer foto's van vandaag. En ook vandaag is er een filmpje dat je hier kunt vinden

Tot slot: Sheepie, ons blauwe schapevriendje is vandaag wel weer uit de tas geweest, deze keer in de grote boekwinkel waar we waren:

‘ Sheepie en Elmo’ wordt de nieuwste titel!

Bedankt weer voor het lezen!

1. Swanice:
    18 oktober 2019
    Leuk! Elmer in het Chinees!!
  2. Pap en Mam:
    18 oktober 2019
    Wat weer een mooi verhaal K&M.Wat een belevenissen.
    Prachtig om te lezen. Dankbaar dat bijna alles goed gaat.
    Slaap lekker vannacht en een heel goede reis toegewenst morgen
    Een Kamper knuffel.😀
  3. Wilma van Loon:
    18 oktober 2019
    Weer een heel mooi verhaal. Goede reis morgen.
  4. 闫晓楠老师:
    19 oktober 2019