Weer naar China! Reis je mee?

1 oktober 2019 - Zwijndrecht, Nederland

Welkom!

Wat leuk dat je deze reisblog leest! Misschien heb je een mailtje gehad omdat je vorig jaar de reis gevolgd hebt. In 2018 maakten we onze 3e reis naar Chengdu, waar we voor het eerst een reisblog van bijhielden. Dat is heel goed bevallen! Wat was het verrassend en enorm motiverend om te merken hoeveel mensen die mee lazen! Mocht je een kijkje willen nemen in alle verhalen, foto’s en video’s van die reis, dan kan dat via deze link: Reislog 2018.

Misschien ben je op een andere manier bij deze reisblog gekomen, bijvoorbeeld via LittleBlueSheep.Reislogger.nl . Als je je wilt inschrijven om een berichtje te ontvangen als er een nieuwe blog is, dan kan dat rechts onder ‘Mailinglijst’. Je kunt je altijd weer uitschrijven als je niet langer mailtjes wilt ontvangen.

En we gaan dus inderdaad weer naar China, we zijn heel blij dat we die kans hebben. Hieronder lees je ons reisschema... De voorbereidingen zijn bijna klaar: flink wat cadeautjes inslaan, visa regelen (elke keer veel werk), hotels en reizen regelen, afspraken maken met mensen die we gaan ontmoeten etc.

Reisschema

We hopen dit jaar naar drie steden te gaan, in het schema hieronder zie je precies wat onze plannen zijn. In woorden: we vertrekken op vrijdag 11 oktober naar Beijing (in Nederland zeggen veel mensen Peking, wij houden de Chinese naam aan). Daar komen wij zaterdag 12 oktober in de ochtend, plaatselijke tijd, aan. In Beijing hebben we wat afspraken staan, maar we gaan er ook de toeristische plekken bekijken. Nee, waarschijnlijk niet de Chinese Muur, wel het Plein van de Hemelse Vrede en de Verboden Stad. We vertrekken dan op woensdag 16 oktober naar Xining. Wat we daar gaan doen, dat ga je nog wel uitgebreid lezen. Tipje van de sluier: we gaan een organisatie bezoeken van wie we spulletjes verkopen in Little Blue Sheep. Op zaterdag 19 oktober hebben we onze derde vlucht, naar Chengdu, de stad waar we de voorgaande drie reizen vooral zijn geweest en waar onze moederwinkel 'Blue Sheep' is gevestigd. Op donderdag 24 oktober vertrekken we weer richting Nederland en omdat we met de tijd mee reizen komen we ook op 24 oktober aan in Amsterdam.

Kaartje van ons reisschemaReisschema

Afgelopen jaar....

Na onze reis vorig jaar oktober zijn er mooie ontwikkelingen geweest voor ons winkeltje 'Little Blue Sheep'. We zetten ze kort voor je op een rijtje.

Eind november hebben we, voor de tweede keer, met een kraam op de Markt van Hoop gestaan in Goes. In december hebben we een hele goede avond gehad in onze eigen kerk, waar we onze ervaringen konden delen met onze broers en zussen. Daarna hebben we ook nog een prachtige verkoop gehad van allerlei mooi handwerk dat we net mee terug hadden genomen. Dat was gaaf, want daardoor konden we direct weer een paar nieuwe bestellingen doen bij Blue Sheep en twee andere organisaties in China. Mooi dat daarmee heel concreet werd hoe de verkoop hier de arme ambachtslieden daar helpt hun handwerk te vermarkten. In januari mochten we toen twee dagen op de Jeugdleidersconferentie staan. In maart had een vriendin het gave idee om in plaats van cadeautjes te vragen voor haar verjaardag, ons uit te nodigen bij haar thuis, zodat haar gasten hun verjaardagsgeld voor zichzelf uit mochten geven bij Little Blue Sheep. Eind maart stonden we met een kraam op een Vrouwendag in Zaltbommel. In april hebben we een poging gewaagd om op de Oranjebraderie te staan op Koningsdag, maar daar woeien onze spullen de kraam af. En eind juni zouden we bij De Hoop staan, maar toen was het zo heet, dat we dat afgeblazen hebben. Ondertussen was ons winkeltje in huis heel regelmatig open. Echt gaaf dat jullie ons weten te vinden. We hebben inmiddels wat vaste klanten, zowel ouder als nog heel jong. Mooi! En voor straks in november staan er al weer twee vrouwendagen

Waar we zelf heel blij mee zijn, is dat we in de loop van dit jaar onze site met webshop hebben kunnen opzetten, die onlangs zelfs al is geopend. Kijk maar eens op http://www.littlebluesheep.nl. Nog niet alle producten staan er op, maar inmiddels wel meer dan 100. We broeden nog op een idee om in Chengdu, door Rachel Pinniger, de oprichtster van Blue Sheep, een officiële opening te laten verrichten. Ideeën zijn welkom!

Little Blue Sheep is dus lekker doorontwikkeld. Wij zelf ook trouwens. Naast dat we nog steeds met veel enthousiasme Chinees leren, lezen we ook alles wat los en vast zit over China, zoals boeken over de geschiedenis, de politieke situatie, over de huidige 'keizer' van China en ook Chinese detectives die geschreven zijn door een Nederlandse diplomaat (een aanrader, zie Rechter Tie, door Robert van Gulik), eten we met plezier echt Chinees eten of kijken een Netflix-serie over een Chinese keizer.

Gezondheid

Heel wat mensen hebben al gevraagd hoe het zit met deze reis en de gezondheid van Marnix. Voor de lezers die dat niet weten: ik (Marnix)  heb de spierziekte FSHD. In het afgelopen jaar zijn de gevolgen daarvan behoorlijk merkbaar geworden in het dagelijkse leven. Dat levert spierzwakte en regelmatig pijn op in schouders/nek/armen/benen/voeten. Lang lopen is er niet meer bij en ik moet overdag regelmatig rust nemen. Toch gaan we weer een reis naar China maken, maar wel met aanpassingen en meer rustmomenten. Onze passie voor China en de contacten die we daar hebben opgedaan is zo groot dat we toch weer willen gaan, ook al zijn de beperkingen zichtbaar (ik draag een nekkraag, en als westerling van 1,96 val je daar toch al op… 😉) en merkbaar. Wellicht vertellen we er komende weken af en toe over of en hoe het lukt om rust te nemen in een land dat zoveel avontuurlijke kanten heeft…

Sheepie

Wie vorig jaar mee heeft gelezen en meegeleefd herinnert zich waarschijnlijk Sheepie nog: het blauwe schaapje dat elke dag op minstens 1 foto op een bijzondere plek stond. Sheepie gaat weer mee, maar staat nu nog rustig in de kast in onze winkel-kamer van Little Blue Sheep.

Nou, tof, je hebt de eerste blog gelezen! Wil je reageren, dan vinden we dat erg leuk. Nu is het nog een beetje saai, maar we zijn van plan bij elke blog weer leuke, boeiende, informatieve, grappige fotos'en/ of filmpjes te plaatsen. Die vind je hierboven onder betreffende kopjes 'Foto's' en 'Video's'.

Sheepie op wereldbol

1. Janny en Ton:
    1 oktober 2019
    wij willen jullie alle goeds toewensen. En willen graag weer als meelezers met jullie meegaan.
  2. Little Blue Sheep:
    1 oktober 2019
    Heel leuk dat jullie als trouwe lezers, weer meereizen!
  3. Ada Van Leeuwen:
    Ha Marnix en Karin ,
    wat mooi om te lezen dat jullie weer naar China gaan !
    Via de blog reis ik graag met jullie mee.
  4. Little Blue Sheep:
    1 oktober 2019
    Heel leuk Ada, net als vorig jaar!
  5. Andre en Ria Bakker:
    1 oktober 2019
    Leuk om het eerste reisverhaal te lezen, we wensen jullie alle goeds. Tot het volgende verslag.
  6. Little Blue Sheep:
    1 oktober 2019
    Graag tot dan. Fijn dat jullie weer meelezen!
  7. Wineke:
    1 oktober 2019
    Mooie opwarmblog , smaakt naar meer. Goede energie bij de voorbereidingen.
  8. Little Blue Sheep:
    1 oktober 2019
    Dank! En de energie goed beheersen, is ook een uitdaging 😉
  9. Pap en Mam:
    1 oktober 2019
    Mooi om te lezen hoe enthousiast jullie zijn.
    Succes met de verdere voorbereiding .
  10. Little Blue Sheep:
    1 oktober 2019
    Dank u! Klopt, we zijn heel enthousiast, dankbaar...gaaf dat we dit mogen doen. Fijn dat jullie meereizen 😘
  11. Wilma en Jan Peter:
    1 oktober 2019
    Hé Marnix en Karin, super leuk dat jullie weer de contacten daar opzoeken, heel veel succes en een gezegende reis en verblijf daar. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!
  12. Little Blue Sheep:
    2 oktober 2019
    Ha! Dank! Fantastisch dat jullie vanaf jullie plek ook mee gaan lezen en beleven!
  13. Arja:
    2 oktober 2019
    Ik ben benieuwd naar jullie verhalen! Kunnen we toch mee op avontuur met 'ons' kleine blauwe schaap 😉.
  14. Little Blue Sheep:
    2 oktober 2019
    Tof dat je meeleest! Kun je later de verhalen weer doorvertellen 😉.
  15. Mariska:
    2 oktober 2019
    Wat een prachtig avontuur gaan jullie weer tegemoet, Gods zegen op al jullie wegen! 🙌
  16. Little Blue Sheep:
    Dank je wel, Mariska!
  17. Annette Draijer:
    2 oktober 2019
    Gezegende reis gewenst waarin God zal voorzien in alles🙌
  18. Little Blue Sheep:
    Dank! Hij is erbij!
  19. Alexandra:
    2 oktober 2019
    Wat mooi en fijn dat jullie deze reis weer kunnen gaan ondernemen!
    Ik wens jullie een goede en veilige vlucht toe!
    En lees met plezier jullie blogs weer
  20. Little Blue Sheep:
    3 oktober 2019
    Dank je, veel leesplezier, we zullen ons best doen er weer boeiende verhalen van te maken.
  21. Mineke de Haan-Berg:
    2 oktober 2019
    Een voorspoedige reis gewenst. Sterkte in alles. Zelf kwam ik er na een hele tijd achter dat jullie bij LittleBlueSheep hoorde. Marnix sterkte met je gezondheid. Een hartelijke groet uit Zwolle!
  22. Little Blue Sheep:
    3 oktober 2019
    Dank Mineke! Grappig dat je pas later ontdekte wie er achter Little Blue Sheep zit 😉. Een keertje in de winkel komen is wat ver weg, maar we hebben nu een webshop!
    Hartelijke groet terug!
  23. Tamara Aleman:
    2 oktober 2019
    Succes met jullie voorbereidingen en een mooie reis toegewenst!
  24. Little Blue Sheep:
    3 oktober 2019
    Leuk dat je ons weer gaat volgen, Tamara!
  25. 闫晓楠老师:
    2 oktober 2019
    Karin en Marnix 你们好! 这一年里,你们非常努力地学习中文,在阅读和对话方面都有很大的进步! 第四次去中国,这次你们会有更多的收获。祝你们一路平安,Marnix 多休息,上帝保佑你们!
  26. Little Blue Sheep:
    谢谢🙏! 我们喜欢你的写的!
  27. Karin de Roon:
    3 oktober 2019
    Ha! Wat geweldig dat jullie weer gaan. Ik ben weer benieuwd naar jullie verhalen. Heel veel zegen en rust daar.
  28. Little Blue Sheep:
    3 oktober 2019
    Fijn dat je ons volgt, Karin!
  29. 闫晓楠老师:
    不客气! 你们能看懂我写的句子,我真高兴!👍👍
  30. José:
    4 oktober 2019
    Leuk, weer een reisblog! Ik heb genoten van de verhalen de vorige keer, op deze manier zien wij ook een ander stukje China. Een veilige en gezegende reis gewenst.
  31. Little Blue Sheep:
    6 oktober 2019
    Leuk Jose! Tof dat je ons weer volgt.
  32. Gosse:
    4 oktober 2019
    Mooi dat jullie weer zo'n avontuur aan gaan. Leuk voor ons dat we jullie een beetje kunnen volgen. Succes, plezier en Gods zegen !
  33. Little Blue Sheep:
    6 oktober 2019
    Veel plezier met volgen, leuk dat je weer mee leest!
  34. Astrid:
    6 oktober 2019
    Goeie en gezegende reis Marnix en karin!
  35. Little Blue Sheep:
    Dank je wel!
  36. Saskia Akkerman:
    9 oktober 2019
    Ik haak deze reis voor het eerst aan. Erg leuk want China heeft in ons hart ook een speciaal plekje in ons leven. De eerste blog smaakt naar meer.
    Ga met God en Hij zal met jullie zijn.
    Hele goede reis en dat jullie tot zegen mogen zijn wie je ook ontmoet.
  37. Little Blue Sheep:
    9 oktober 2019
    Dank Saskia, fijn dat je mee reist!
  38. Gerard:
    19 oktober 2019
    Wow. Ik ontdek nu pas jullie verhaal. Wat een avontuur maar ook wat mooi: jullie betrokkenheid bij “handwerk met een verhaal”! Ik zag (na de mooie foto’s) ook de webshop. Mag ik om iets speciaals vragen? Ik zoek een ding-dat-je-de-weg-wijst-en-ook-werkt-zonder-stroom. Bijv. een kaart (tekenen ze daar ook Noord boven?) een wegwijzer in voor een dorp (chinees equivalent ANWB paddenstoel?) of gewoon een ambachtelijk hoe-kom-ik-bij-de-uitgang (exit-pijl?). Met een hartelijke groet uit Nijkerk, reis met God en lichamelijk kracht gewenst!