Zaterdag 19-10: Van Xining naar Chengdu

19 oktober 2019 - Chengdu, China

Even omschakelen lezer….deze blog wordt geschreven vanaf een hotelkamer in Chengdu! We zijn blij en dankbaar dat de hele reis voorspoedig verloopt en ook vandaag reisden we weer veilig en wel. Dank!! Vanochtend werden we door een taxi bij het hotel opgehaald. De chauffeur was een bekende van Klaas en Pia en zij hadden hem voor ons geregeld. Zij hadden er ook voor gezorgd dat wij elkaars telefoonnummers hadden. Voordat de taxi er was en wij al buiten voor het hotel stonden te wachten werd Karin opeens gebeld door een onbekend nummer. “Wei”, zei ze volleerd (want dat zeg je altijd als je je telefoon op neemt 😉, dat is ‘hallo’) en prompt kon ze in de praktijk proberen hoe je in het chinees een telefoongesprek voert. Het was een beetje lastig te begrijpen welke chauffeur het was: die ons nu zo zou oppikken of degene die ons in Chengdu zou ophalen. Het bleek de taxichauffeur te zijn die ons in Xining zou ophalen en die na het ophangen al voorreed. Een taxi vanaf je hotel klinkt in Nederlandse termen chique, maar dat is in China heel anders. Klaas had hem gevraagd of hij ons naar de luchthaven kon brengen, deed hij voor hen ook heel vaak. Een rit van ruim een half uur. Kosten inclusief tolweg 100 RMB (ongeveer 12,50 €…).

Dit was een luchthaven die niet heel erg op westerlingen is ingesteld. Of eigenlijk helemaal niet. Zelfs de dames van de informatiebalie spreken geen Engels. Ook niet zo verwonderlijk: in de tijd dat wij op de luchthaven waren (formaat 4x Eindhoven ongeveer) hebben wij geen enkele westerling gezien en ook in ons vliegtuig waren we dus de enige niet-Chinezen in een vliegtuig met zo'n 300 personen! Maar als ze ons vertellen dat we kunnen inchecken van balie 12-28, dan snappen we dat inmiddels wel.

Wel grappig om te merken dat we ons niet meer zo onwennig voelen tijdens het reizen als op de eerste reizen. Maar Chinees zijn we nog niet hoor. Die hebben, heel slim, allemaal een thermosfles bij zich. Op heel veel plekken kun je gratis water tappen, meestal tappen ze dan warm/ heet water. Wij hebben zo’n fles niet (ja, thuis wel), maar in een plastic flesje kun je ook water tappen, toch? Alleen bleek dit water zo heet te zijn, dat de fles begon in te deuken. Hadden we dan koud water moeten tappen? Hmm, warm water is veiliger. En dat drinken we hier ook veel, is heel gewoon! Maar die thermosfles gaan we hier nog wel kopen!

Ons vliegtuig

De vliegreis verliep prima en na ruim 1,5 uur landden we in Chengdu. We werden bij de luchthaven opgehaald door 2 vrienden die ons naar het hotel brachten. Degene die niet reed vond het fantastisch dat wij beter chinees spraken en begrepen dan vorig jaar en het was erg leuk om met diegene wat te oefenen in het houden van gesprekjes. Bv over of we in Nederland links of rechts rijden 😉.

Het was zo gaaf om weer in Chengdu te zijn en het voelt zo ‘vertrouwd’. De drukte op straat, al het lawaai, de geur…zo herkenbaar. We zitten in hetzelfde hostel als vorig jaar, maar een andere kamer, deze keer met uitzicht op een 24 uurs politiepost. Het hostel ligt in een wijk waar veel Tibetanen komen wat voor de Chinese overheid, gezien eerdere incidenten, tot veiligheidsrisico’s leidt. Er is daarom erg veel bewaking op straat (nog meer camera’s dan je in andere delen van de stad ziet) en politieposten om de honderd meter. Zelf hebben wij daar niet zoveel mee te maken.

Onze kamer: in de gele cirkel. De ingang toont beter hoorUitzicht uit ons raam van ons hostel in Chengdu

We gingen einde van de middag (na een tukje) naar de winkel van Blue Sheep om Ray alvast even te groeten. Zo leuk om daar dan vlakbij afgezet te worden door de taxi en door het buurtje naar de winkel te lopen. Het was een enthousiast weerzien! Fijn om te praten over hoe het met Blue Sheep gaat, hoe het met haarzelf gaat (ze is al 74!) en goed om alvast even in de winkel rond te kijken of er nog nieuwe producenten/ artikelen zijn. Verschillende van de jongeren die er werken herkenden we nog van vorig jaar, mooi om hen weer te zien. Wat nieuw was, was dat ze blauwe thee schenken tegenwoordig in hun koffiecorner. Die hebben we natuurlijk geprobeerd. Het was écht blauw, gekleurd door blauwe bloemen, en dat kleurde prachtig bij de knalroze dragonfruit (zie foto!). We kwamen en-passant ook nog even andere Nederlanders tegen die in Chengdu wonen, wat een interessante kennismaking opleverde.

Ray en Karin in de koffiehoek

Het plan is om maandag met Ray en collega op stap te gaan naar twee producenten.

In Chengdu heeft Michiel ons ooit geïntroduceerd bij de keten/ restaurant die gevulde pannenkoeken verkoopt. Onze allereerste lunch in Chengdu zo’n 5 jaar geleden bestond uit deze pannenkoeken. We weten een winkel te zitten in een groot fancy winkelcentrum waar je ook buiten lekker kunt zitten, waar we ook al een paar keer vaker waren geweest. Dat kan hier namelijk prima qua weer. Het was 23 graden vanmiddag en ook vanavond liepen we zonder jas buiten. Voor wie het leuk vindt: vorig jaar maakten we een filmpje hoe die pannenkoeken gemaakt worden (stukje versneld 😉). Dat filmpje vind je HIER.

We gingen met de taxi terug naar het hotel om nog wat voor te bereiden voor morgen, cadeautjes te sorteren voor de verschillende vrienden waar we heen gaan en natuurlijk: de blog maken, foto’s uploaden en filmpje maken en dat filmpje van vandaag vind je HIER. Morgen hopen we ’s ochtends vrienden te ontmoeten en ook voor morgenavond staat er een afspraak met weer andere vrienden gepland. Zin in!

Dank weer voor het lezen, superleuk! Ook alle reacties waarderen we enorm (al is reageren natuurlijk niet verplicht). We plaatsen de blog vlak voor wij gaan slapen en als we ’s morgens wakker worden kijken we eerst even of er reacties zijn 😉. Over gister…inderdaad, het waren krabben op die foto! En Elmer in het Chinees, fantastisch toch? We hebben een prentenboek dat in Nederland een favoriet is van Karin ook in het Chinees gevonden (‘Het is een boek’ heet dat). Die lopende band met eten: vroegen wij ons ook af waarom zoiets niet in Nederland is, maar iemand appte ons dat te kennen in Nederland. Zou het op grote schaal vast goed doen. O, en van eerder nog: in een filmpje stond er een dier op de weg. Dat was nou een Yak. Van de wol van de yak hebben we veel producten in de winkel 😉 en van de Yak-melk word de zeep gemaakt die steeds populairder wordt (ook hier in China). Meer weten over die zeep? Die is hier te vinden in onze webshop.

1. Barbara Marsman:
    19 oktober 2019
    Geweldige foto's! De natuur van donderdag...super om te zien. Wat een belevenissen elke dag, gaaf om te lezen en goed om het winkeltje weer te zien, compleet met blauwe thee 😋
  2. Ediek en Jetty schutten:
    19 oktober 2019
    Prachtige verhalen. Leuk dat we zo nog meer van China zien en meebeleven met jullie. Veel succes verder en hopenlijk een fijne zondag!
  3. Pap en Mam:
    Zo lieve wereldreizigers.
    Fijn om te lezen dat ook deze reis goed ging. Dankbaar ..
    Geniet van Chengdu..
    Groetjes uit Kampen.
  4. Janny en Ton:
    19 oktober 2019
    geweldig om alle dingen die jullie doen. ook dat eten lijkt ons wel wat. verder heel veel reis plezier. en een zondag toegewenst
  5. Willemien van Etten:
    19 oktober 2019
    Leuk om jullie blogs te lezen.
    Goede reis verder, geniet ervan!
  6. Wim en Anneke:
    19 oktober 2019
    Wat een reis zeg en wat een belevenissen. Geweldig dat jullie dit met ons delen ook met de filmpjes. Prachtig.
  7. José:
    19 oktober 2019
    Grappig dat Chengdu al een beetje als 'thuis komen' voelt. Wat een verschil met de eerste keer, ik weet nog hoe onwennig jullie waren. En nu helemaal op jullie gemak. Een fijne zondag gewenst, er staan vast ontmoetingen op het programma.
  8. Hiltjo en Catrina:
    19 oktober 2019
    Geweldig om te lezen wat jullie allemaal beleven, wij krijgen zo ook een beetje een idee van wat jullie er doen
    Een fijne zondag morgen in dat verre land.
    Groeten, Hiltjo en Catrina
    Blauwe thee, blauwe tong? 😆
    Fijne dagen nog daar!
  11. Little Blue Sheep:
    22 oktober 2019
    Haha! Dat dachten wij ook, maar dat was niet zo!
  12. 闫晓楠老师:
    23 oktober 2019
    蓝色的茶? 我还没喝过呢! 味道怎么样?煎饼非常好吃!... 我真高兴听到中国人对你们说: “啊,你们的中文说得越来越流利了!” 真棒!