Dinsdag 15 oktober 2019: De Verboden Stad

15 oktober 2019 - Beijing, China

Vandaag een wat kortere blog en een wat langer filmpje. Een deel van de blog-lezers is zelf al eens in de Verboden Stad geweest en die indrukwekkende plek kun je beter in beelden dan in woorden proberen te vatten.

Voor wie het niet kent: de Verboden Stad is het grootste paleiscomplex ter wereld en ook het populairste museum ter wereld. Het bevat eeuwenoude delen en waarschijnlijk heb je wel eens een film gezien waarin de schitterende gebouwen van de Verboden Stad het decor zijn. We hadden vooraf kaartjes kunnen kopen, want we waren niet de enigen die naar de Verboden Stad wilden.

Entree Verboden Stad, onder de afbeelding van Mao door

Per jaar komen er 15 miljoen bezoekers (!) en per dag ongeveer 140.000. In verhouding: nummer 2 op de lijst van populairste musea is het Louvre met 9,2 miljoen bezoekers per jaar. Ondanks de immense drommen mensen die de Zuidpoort binnenkwamen liepen we zonder een moment wachtrij het complex binnen. De enorme drommen mensen die er waren, liepen in rap tempo naar binnen. Wat direct opvalt is de enorme oppervlakte van oude gebouwen die stuk voor stuk prachtig gedetailleerd zijn opgebouwd en beschilderd. Maar goed, zoals gezegd: bekijk het filmpje en je krijgt een indruk. Wij waren behoorlijk onder de indruk van de combinatie van eeuwenoude gebouwen met zoveel geschiedenis en de prachtige kleuren, vormen, details, grootte...Heel uniek.

Wachttoren

Het merendeel van de bezoekers (wij schatten zeker 99%) is Chinees. We hebben tijdens een rustpauze een steekproef gehouden. We gingen tellen hoeveel Chinezen we zagen en hoeveel niet-Chinezen. Op de 500 Chinezen waren er 4 niet-Chinezen. Niet helemaal representatief hoor ;). Wel boeiend om al die mensen te bekijken. Zoveel verschillende gezichten, ook bij de Chinezen. We zagen heel wat groepen waarvan wij vermoeden dat het mensen van het platteland zijn, te zien aan hun verweerde gezichten. Er waren ook heel wat groepen schoolkinderen op excursie, met schriftjes in de aanslag. Sommigen groepen van jongere kinderen liepen keurig met z'n vieren op een rijtje hand in hand (drie keer raden wie deze zin schreef, van ons beiden ;) ). Ondanks de drukte konden we toch ook plekken vinden waar het rustiger was en we genoten van het uitzicht en de gebouwen, die in de zon prachtig waren.

Na een aantal uren waren we bij de Noordpoort waar iedereen  geacht wordt zelf zijn weg te vinden. Daar waren we al voor gewaarschuwd: het was nogal chaotische en je werd snel aangeklampt door mensen die je een riksja ritje aanbieden naar het metrostation. Waarschuwing was: doe dit niet, er zijn velen al voor jou bedrogen en flink afgezet.  Tja… dat kunnen wij beamen nu! 😉 We moesten nog twee kilometer lopen voor we bij de metro waren en na een hele ochtend wandelen was dat een beetje te veel van het goede. Wij hadden bij gebrek aan ander vervoer dus uiteindelijk toch een aanbod voor een 'riksja' aangenomen bij een kruispunt al wat verder van de uitgang. Vooraf hadden een paar keer gevraagd in het Chinees hoeveel het koste  en bevestigend gevraagd wat hij zei. Hij antwoorde ‘dui’: wat wil zeggen: klopt. Wij in dat karretje, een gemotoriseerde 'riksja'. De man was alleraardigst en we hadden een praatje onderweg. We genoten van ons ritje richting metro, 't ging lekker snel, onze benen werden er blij van. Bij het eindpunt dat hij koos (op een beetje een rare plek) wilde hij opeens ons 300 rmb per persoon laten betalen!! Ter vergelijking: een lange rit met metro kost hier 5 rmb.. Maar we waren alert op dat we afgezet gingen worden dus dat gingen we echt niet doen. Na een hoop geprotesteer, boze gebaren en verontwaardigd geroep van hem hebben we hem 70 RMB (ongeveer 9 euro)  betaald (wat wij een redelijke prijs vonden, ook al is het voor hier veel, maar wij vonden het het wel waard) en het daarbij gelaten. Een hoop gemopper en de vriendelijkheid was wel even weg… 😉. Meneer liet bij het eindpunt opeens ook een foldertje zien waarin stond dat het 300 per persoon zou kosten. Niet leuk qua afloop, maar het ritje was leuk en scheelde een eind lopen. Met een enigszins kloppend hart liepen wij weg, blij dat het zo afliep en er verder geen gedoe van kwam.

Om met iets leuks af te sluiten: Sheepy mocht net als gisteren weer écht mee op deze toeristische trip:

Sheepie!

Vanavond hebben we voorbereid voor vertrek morgenvroeg. 6 uur op en 10.30 vliegen naar Xining. Een vlucht van bijna 3 uur. Als alles goed verloopt komt de volgende blog dus uit Xining.

Zoals al gezegd: de blog is wat korter. Het langere filmpje, om een indruk te krijgen van de verboden stad, vind je hier. En verder zijn er natuurlijk ook veel foto's, te vinden onder foto's, of hier

Dank weer voor het lezen!

1. Andre en Ria Bakker:
    15 oktober 2019
    Kijk er elke middag naar uit om het nieuwe verhaal te lezen. Heb ook de video’s nu achter elkaar gezien . Allemaal geweldige plaatjes om te zien. Jullie genieten er echt van.
  2. Gosse:
    15 oktober 2019
    Ja het Louvre (check) ben ik geweest. En nu ook een kijkje in de verboden stad. Leuk hoor. Is daar trouwens mooi weer zeg. Is daar toch ook najaar?
  3. Barbara Staat:
    15 oktober 2019
    Bijzondere ervaringen! Erg leuk om te lezen!
  4. 闫晓楠老师:
    16 oktober 2019
    我很高兴你们还是去了故宫,太值得了!也很遗憾你们在北京遇到了骗子,可恶的家伙!
  5. Ada Van Leeuwen:
    16 oktober 2019
    Was weer heel leuk om jullie blog te lezen.
    En wat een prachtige gebouwen!