Zondag 20-10: Ontmoetingen

20 oktober 2019 - Chengdu, China

Je kent vast wel het gevoel dat je hebt als je een hele fijne ontmoeting hebt gehad met vrienden met wie je op hartsniveau dingen hebt kunnen delen. Dat geeft een gevoel van diepe tevredenheid en blijheid. Vanmorgen hadden wij zo’n ontmoeting met een groepje vrienden die we elke keer als we in Chengdu zijn ontmoeten. Al leven we in heel verschillende landen en maken we heel verschillende dingen mee in ons leven, het is zo goed om elkaar weer te zien en te ontmoeten op hartsniveau. We zijn een heel aantal uren bij elkaar geweest, hebben samen geluncht, gelachen, zijn samen ontroerd geweest. Het is ook altijd mooi om de groeten over te brengen van onze vrienden in Holland aan hen. Niet dat ze elkaar kennen of hebben ontmoet, maar wij vertellen hen over elkaar en dan is het heel leuk en bemoedigend om elkaar de groeten te kunnen doen. We hadden voor hen allerlei cadeautjes meegebracht, o.a. pepernoten en van hen kregen wij een mooie houten doos met een zijden sjaal en stropdas erin. Prachtig!

Houten doos met zijden sjaal en das, kado gekregen vanmorgen

Onze vrienden ontmoetten we vanmorgen in een appartement op de 15e verdieping. Je hebt daar een mooi uitzicht over Chengdu. Sheepie was er ook, en heeft even naar buiten gekeken. Hij voelt zich, zeker op een zondag, goed thuis in zo’n ruimte 😉, daarvoor is hij dan ook een schaapje.

Sheepie op 15 verdiepingen hoog

Om een uur of drie vertrokken wij weer bij hen vandaan, we hebben ze in de lift naar beneden nog ‘tot ziens’ leren zeggen in het Nederlands, want we hopen dat we hen nog weer eens zullen ontmoeten! Wij hebben in ons hostel eerst lekker een dutje gedaan en werden gewekt door een meneer die buiten op straat op een bamboefluit speelde, versterkt via een luidspreker.

Einde van de middag vertrokken we naar vrienden die we in de tijd  Michiel hier studeerde hebben leren kennen. Het is een stel dat elkaar hier leerde kennen: een Amerikaanse vrouw en een man uit India. Zij heeft een organisatie opgezet, Hope station, die weeshuizen in deze regio helpt met het opzetten van netwerken van vrijwilligers om met de kinderen te spelen en ze door affectieve zorg te helpen met ontwikkelen. Meer weten: http://www.hsorphans.org . We kregen een jacket van haar met de naam van haar organisatie erop, en Sheepie staat daarmee op de foto.

De jas met Sheepie. Beiden gaan mee in de koffer terug!

Het was erg fijn hen weer te ontmoeten, samen te eten en hun voorraad Nederlandse thee en koekjes (speculaas) aan te vullen 😉. Na het eten kwamen er andere vrienden, allemaal jonge buitenlanders die in Chengdu studeren of werken. Met hen samen hadden we een mooie avond. Ook al is het leven en wonen voor velen van hen niet eenvoudig (sommigen zien bijv. hun ouders vele jaren niet), toch is het inspirerend om te zien hoe positief, hartelijk en open deze jonge mensen zich hier kunnen opstellen.

Bij hen kregen we ook een doos met boeken mee met een bijzonder verhaal. Michiel heeft een tijd geleden een kleine vertaalopdracht gedaan om een Nederlands kinderboek in het Chinees te vertalen. Dat boek is uitgegeven in China en de uitgever had het boek nu naar deze vrienden opgestuurd zodat wij het naar Nederland mee kunnen nemen. Erg leuk om dat boek te zien. Omdat de meeste vrienden van de groep Michiel kennen, werd het daar uitgebreid bekeken. Op deze foto zie je het boek te koop in een Chinese webshop.

Boekje dat Michiel vertaald heeft

We vertrokken terug met de taxi. Die hadden we binnen een halve minuut deze keer. In vergelijking met het deel van Beijing en Xining waar we zijn geweest is het hier drukker en levendiger op straat. Op allerlei plekken zie je nu aan het einde van de avond nog verschillende soorten stalletjes en voertuigen waar je eten kunt kopen.  De taxi laveert tussen ongelukkig kerende auto’s, enorm hoog opgeladen karren met plastic/karton en kriskras overstekende voetgangers door in een straat die te donker is. Mx kent de weg intussen een beetje waardoor we de taxichauffeur kunnen wijzen hoe hij ons het handigst kan afzetten. In de praktijk leer je nog het best het verschil tussen zuobian (links) en youbian (rechts), vooral als je het een keer fout zegt… 😉

Het is nu tegen 11 uur ’s avonds als deze blog bijna klaar is. We hebben heel veel meegemaakt. Soms ook los van elkaar, waardoor we twee keer zoveel ervaringen en verhalen meenemen naar Nederland… Verhalen, beelden, video’s en ervaringen die we graag delen op een later moment.

Morgen is het plan om met Ray van Blue Sheep kennis te maken met en bij twee vrouwen die artikelen voor Blue Sheep maken. We hebben er zin in, ook al is het programma best vol.

Bedankt voor het lezen en meeleven! En voor degenen die herfstvakantie hebben: enjoy your time this autumn! En deze foto kan je daarbij helpen 😉(tekst is gemaakt door de Amerikaanse vriendin)

Herfst gedachte

1. Berco:
    20 oktober 2019
    Fijn en weer bemoedigend om onze vrienden weer te ontmoeten. Zeker als je kan spreken over wat ons dagelijks bezighoudt. Goed dat jullie DE groet konden overbrengen!
  2. Wilma van Loon:
    20 oktober 2019
    Fijn dat deze dag weer mooie ontmoetingen heeft gegeven.
    En super dat alles zo goed gaat.
  3. Henriëtte:
    20 oktober 2019
    Wat een waarheid, de tekst van de Amerikaanse vriendin. Heerlijk om met jullie mee te lezen. Geniet vooral verder!
  4. Tdv:
    20 oktober 2019
    Wat een mooi verhaal en alleen de woorden over de ontmoetingen, laat staan als je dit mag mee ervaren. Mx, als we elkaar weer zien, graag met stropdas!
  5. Barbara Staat:
    20 oktober 2019
    Mooi om te lezen dat deze ontmoetingen, die zo belangrijk voor jullie zijn, konden plaatsvinden. Bijzonder om de onderlinge vriendschap zo te voelen! Fijne dagen nog!
  6. Josca:
    20 oktober 2019
    Ha K&M, vandaag extra bijzonder om over jullie ontmoetingen te lezen. Ik kijk uit naar de verhalen die jullie meenemen naar Nederland... BB
  7. Saskia Akkerman:
    20 oktober 2019
    Dit zijn de hoogtepunten lijkt me zo. In een land als China je hart kunnen delen met zoveel verschillende kleuren, achtergronden en culturen. Dat maakt rijk. Morgen weer een mooie dag op het programma, geniet en bewonder.
  8. Pap en Mam:
    20 oktober 2019
    Zo, wat een volle dag voor jullie.
    We leven en genieten mee met jullie enthousiaste verhalen.
    Nu lekker uitrusten .
    Lieve groet
  9. Jeannette:
    20 oktober 2019
    Bijzondere verhalen om allemaal te lezen, nog bijzonderder om mee te maken natuurlijk. Dank jullie wel voor het delen!
  10. Simone:
    22 oktober 2019
    Gaaf!
  11. 闫晓楠老师:
    23 oktober 2019
    Ontroerend maar niet verbazend dat jullie op hartsniveau met zij kunnen delen in China... Ben benieuwd naar het vertaald boek : 《小象的鼻子为什么这么长 》