Maandag 14-10: Zomerpaleis en Peking-eend

14 oktober 2019 - Beijing, China

Toen we de gordijnen optrokken vanmorgen, vielen de zonnestralen in lange banen de kamer in! ‘Bedankt Total’, dachten we oneerbiedig 😉. Dat verdient uitleg. Eén van de mensen die we gesproken hebben heeft een hoge functie bij Total, hier in China. Hij vertelde dat sinds er minder kolen en er meer gas wordt gebruikt in Beijing, het een stuk beter gaat met de luchtvervuiling. Voor de grap zeggen zij wel eens: een dag met een blauwe lucht is er dankzij Total.

Prima, hoe dan ook, de zon scheen prachtig, geen wolkje aan de lucht te zien. Dat wordt een prachtige herfstdag! De zon schijnt wel, de temperatuur is iets van 17 graden, dus echt warm is het niet meer. Maar eerst ontbijten…we ontmoetten de ‘Amerikaanse’ dame van onze aankomstdag weer en we vragen of ze goed heeft geslapen. Ja! En ze is op tijd wakker. Ze blijkt uit Israël te komen overigens. Ze vraagt of wij paracetamol hebben voor haar dochter die kiespijn heeft. En dus gebruikt vandaag een Israëlisch meisje in China paracetamol van de Etos uit Zwijndrecht.

Het was vandaag een dag met toeristische activiteiten. Net als morgen hebben we in Beijing nu niets speciaals voor Little Blue Sheep te doen. Dat komt woensdag weer. Deze dagen gebruiken we dus graag om bezienswaardigheden te bekijken hier. En die zijn er zoveel, dat we een keuze moet maken voor de paar dagen dat wij er maar zijn. Vanmorgen zijn we naar het Zomerpaleis geweest van een vroegere keizer.  Op weg daarheen was het ontzettend druk en vol in de metro. En net als je denkt dat het nu echt vol is, worden er nog meer mensen naar binnen geperst. We stonden wel met 10 man op een vierkante meter. Dat duurde gelukkig niet zo heel lang!

Bij de entree van het Zomerpaleis aangekomen, deed ons van te voren gekochte toegangsbewijs het niet. Hmmm, het bleek voor de noordingang te zijn, wij stonden bij de zuidingang. Hoe hadden we dat kunnen weten? Maar een uitermate vriendelijke jongeman heeft voor ons geregeld dat hij in zijn mail het juiste bewijs kreeg en toen konden wij dan weer een foto maken van die QR-code. Net als in Nederland heb je heel gezellige, behulpzame, vriendelijke mensen, mensen die totaal het tegendeel daarvan zijn en alles wat daar tussen inzit. Deze jongeman hoorde bij de eerste groep!

Het Zomerpaleis is een van de meest indrukwekkende paleizen in heel China, volgens de reisgidsen. Gelegen op de Heuvel van het Lange Leven aan een kunstmatig aangelegd meer bestaat het uit vele paleizen, tempels, paviljoenen, bruggen, pagodes en letterlijk honderden wandelpaden in uitgestrekte tuinen. Eeuwenlang werd het door de Chinese keizer en zijn hofhouding gebruikt als buitenpaleis, wanneer het tijdens de zomer weer eens te heet werd in de binnenstad. Het Zomerpaleis kent de grootste en best bewaard gebleven Chinese tuin in deze stijl en het staat sinds 1998 op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Wij hebben een paar uur rond gelopen, maar lang niet alles hebben we bekeken. De ouderdom ervan was indrukwekkend en ook de schilderingen die op allerlei plaatsen zijn aangebracht vonden we erg mooi. Heel bijzonder om op zo’n prachtige plek te lopen waar honderden jaren lang de keizer en zijn vrouwen rondliepen. Nu liepen er heel veel toeristen en met enkelen van hen hebben wij wat contact gehad, zoals even foto’s voor elkaar maken. En natuurlijk wilden er mensen met ons op de foto. Het leverde leuke gesprekjes op. We hebben genoten van deze plek, ook omdat het weer nog steeds prachtig was.

Na dit bezoek zochten we een restaurant om een hapje te eten en kwamen in een restaurant terecht waar ze vooral kipgerechten serveerden. Wij kozen voor een kippensoep en die werd gebracht in een prachtige aardenwerken pot. Lekker gegeten! Met de metro weer terug naar huis hadden we het er over dat er in China best wel veel dubbelgangers lopen van Nederlanders die we kennen. Dan zeggen we tegen elkaar: “Kijk, daar links staat iemand die lijkt op die en die.” En als de ander dan kijkt, dan herken je echt wie bedoeld werd. Dat was ons eerdere jaren ook al opgevallen. Misschien maken we er nog een filmpje van 😉. Raar idee eigenlijk: dat er misschien van elke Nederlander wel een ‘Chinese look-alike’ rondloopt in China…

Thuis aangekomen hebben we weer heerlijk een poosje gerust om wat energie op te doen voor de avond. We hadden bedacht dat we naar Shichahai wilden, een buurt met veel kleine straatjes en winkeltjes aan drie meren. Dat klonk ongeveer net als de buurt waar we gisteravond waren geweest en daar vonden we het erg leuk. Toen we hier aankwamen bleek al snel dat er wel veel lage, oude huizen staan, maar in de rustiger delen werd het al donker. En in de drukkere delen was het zo toeristisch dat wij er niet heel erg van gecharmeerd waren. We gingen er op zoek naar een plekje voor het avond eten en wilden echte Peking Eend uitproberen. Als je toch in Beijing bent, moet je dat gegeten hebben. We hadden vooraf de tip gekregen van een keten die erg goed was in het bereiden van Peking Eend en daarvan vonden we een restaurant in de buurt. En dat was weer een heel andere belevenis dan eerdere restaurants waar we waren. We kwamen na 20 minuten in een wachtrij in een grote zaal terecht, lekker druk, waar ook nog animatie was (zie filmpjes in de map met Video’s). We bestelden een halve eend en na een tijdje werd onze halve eend in de buurt van onze tafel in stukjes gesneden. Dat konden we niet zien, maar de ober kwam eerst een bordje met eendenborst brengen, daarna de halve kop en daarna nog een bord met eendenvlees. (Helaas, Xiaonan, ze snapten 三吃 niet, volgende keer moet je écht met ons mee.. 😉). Maar het was erg lekker vlees.

Op weg naar de metro kwamen we langs een pleintje waar oudere mensen aan het dansen waren en jongeren waren aan het overschoppen met een soort pluim-ding van veren. Grappig, dat hebben we al op meerdere plekken gezien, blijkbaar een hype momenteel in Beijing. Een geinig ding dat we nu ook in onze koffer hebben zitten. De verkoper en zijn vrouw waren van die opvallend vriendelijke mensen: leverde direct een gesprekje op. Hij wist dat Oranje de kleur van ‘Helan’ was en ze wilden persé even met Karin demonstreren hoe je met het pluim-ding moest spelen (zie filmpje).

Nu lekker naar bed, morgen staat de Verboden Stad op het programma. Heb je vast wel eens in een film gezien, met zo’n heel groot plein waar dan de hele hofhouding stond. Morgen staan wij daar hopelijk!

Dank weer voor het lezen, dat waarderen we enorm!

P.S. De foto’s van vandaag vind je onder ‘Foto’s’ en het zijn vandaag meerdere mappen.

1. Ada Van Leeuwen:
    14 oktober 2019
    De foto's van de gebouwen zijn gewoon een voor een prachtig !
  2. Piet en Ria Spruijtenburg:
    14 oktober 2019
    Dank jullie wel. We zijn totaal aangesloten op jullie ketting van bezienswaardigheden.
    Geniet er verder [email protected]
  3. Poulien:
    14 oktober 2019
    Wat heerlijk om zo mee te mogen genieten van jullie belevenissen. Zo lijkt het net of wij ook in China zijn.
  4. Annemieke:
    14 oktober 2019
    Wat fijn dat jullie zo aan het genieten zijn! En wat een mooie foto's!
  5. Hanneke:
    14 oktober 2019
    Geweldig om te lezen. Wat een avontuur!
    Ben benieuwd naar morgen!
  6. Mandy:
    15 oktober 2019
    Leuk om jullie te volgen! Prachtige foto's weer.
  7. 闫晓楠老师:
    16 oktober 2019
    颐和园非常美!
    他们怎么会不知道烤鸭“三吃” 呢?!
    Dat pluim-ding heet "Jianzi 毽子" 我弟弟在荷兰的时候教我女儿踢过。